Amerikaanse mainstream

Gerelateerde afbeelding

De plaat bevat ook geluiden van hondachtigen, al zijn die niet ondergebracht bij de muziekselectie, maar onder een ander kopje, waar ook de geluiden van de wind, de regen en de branding te horen zijn. De boodschap aan potentiële luisteraars in Alpha Centauri is dat Beethoven, Chuck Berry en het pygmeeënlied dezelfde intrinsieke waarde hebben, terwijl wolvengehuil tot een totaal andere categorie behoort. Socialisten zullen waarschijnlijk net als de liberalen vinden dat de ervaringen van de wolf weinig waarde hebben, maar in hun houding ten opzichte van de drie menselijke ervaringen zullen ze erg verschillen. De ware socialist zal winkel huren almere verklaren dat de echte waarde van muziek niet afhangt van de ervaringen van de individuele luisteraar, maar van de impact die ze heeft op de ervaringen van andere mensen en de gemeenschap als geheel.
Zoals Mao zei: ‘Er is niet zoiets als l’art pour l’art, kunst die boven de klassen staat, kunst die geheel onafhankelijk is en losstaat van politiek.’12 Waar het om muzikale ervaringen gaat, zullen socialisten zich dus bijvoorbeeld richten op het feit dat Beethoven zijn Vijfde Symfonie schreef voor een publiek van rijke, blanke Europeanen in een tijd waarin Europa zich opmaakte om Afrika te veroveren. Zijn symfonie weerspiegelde de idealen van de verlichting, die de blanke bovenklasse verheerlijkten en de kolonisatie van Afrika rechtvaardigden als ‘de dure plicht van de blanke’. Rock-‘n-roll, zo zullen de socialisten zeggen, is ontstaan dankzij vertrapte zwarte Amerikaanse muzikanten die hun inspiratie putten uit genres als blues, jazz en gospelmuziek. In de jaren vijftig en zestig werd de rock-‘n-roll echter ingelijfd door de winkel huren amsterdam blanke Amerikaanse mainstream en in dienst gesteld van het consumentisme, het Amerikaanse imperialisme en het Coca-kolonialisme. Rock-‘n-roll werd vercommercialiseerd en ingepikt door geprivilegieerde blanke tieners, met hun kleinburgerlijke rebelse fantasietjes. Chuck Berry zelf heeft een knieval gemaakt voor het dictaat van de kapitalistische moloch. Oorspronkelijk zong hij nog over ‘a couloured boy named Johnny B. Goode’, maar onder druk van de blanke radiostations veranderde hij dat in ‘a country boy named Johnny B. Goode’. Wat het Congolese meisjeskoor betreft: hun initiatieliederen maken deel uit van een patriarchale machtsstructuur die mannen en vrouwen hersenspoelt om te voldoen aan verstikkende genderrollen. En als opnamen van zo’n initiatielied de wereldmarkt al halen, dan dienen ze alleen ter versterking van westerse koloniale fantasieën over Afrika in het algemeen en Afrikaanse vrouwen in het bijzonder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>