De universiteit van Uppsala

Afbeeldingsresultaat voor site:ilocate.nl

Wat voor auto’s geldt, geldt voor alle producten. Luister maar eens naar professor Leif Andersson van de universiteit van Uppsala. Die is gespecialiseerd in de genetische verbetering van dieren, zoals sneller groeiende varkens, koeien die meer melk produceren en kippen met extra vlees op hun botten. In een interview met de Israëlische krant Haaretz confronteerde verslaggever Naomi Darom Andersson met het feit dat zulke vormen van genetische manipulatie de dieren veel leed kunnen berokkenen. ‘Verbeterde’ melkkoeien hebben nu al zulke zware uiers dat ze nauwelijks kunnen lopen en ‘geüpgradede’ kippen kunnen niet eens meer staan. Professor Andersson had zijn antwoord klaar: ‘Alles komt aan op de individuele klant en de  kantoorruimte huren nijmegen vraag hoeveel de klant voor vlees wil betalen [ … ]We moeten wel bedenken dat het onmogelijk is om de wereldwijde vleesconsumptie op het huidige niveau te houden zonder de [verbeterde] moderne kip [ … ] Als klanten hun vlees alleen maar zo goedkoop mogelijk willen hebben, dan is dat wat de klant krijgt [ …] De klant moet beslissen wat hij belangrijker vindt, de prijs of iets anders.’3 Professor Andersson hoeft zich niet uit de slaap te laten houden door zijn geweten. Het feit dat klanten zijn verbeterde dierlijke producten kopen, betekent dat hij in hun wensen en behoeften voorziet en dat hij dus goed bezig is. Volgens deze logica hoeft een multinational die geen kwaad wil doen alleen maar naar zijn saldo te kijken om te weten of hij zich wel aan dat motto houdt. Als het bedrijf bakken geld binnensleept, vinden miljoenen mensen hun producten blijkbaar goed, wat impliceert dat ze goed bezig zijn. Als iemand daartegen in wil brengen dat mensen ook verkeerde keuzes kunnen maken, krijgt die te horen dat de klant altijd gelijk heeft en dat het menselijke gevoel de bron is van alle zingeving en gezag. Als miljoenen mensen uit eigen vrije wil de producten van dit bedrijf kopen, wie ben jij dan om te zeggen dat ze ongelijk hebben? De opkomst van humanistische ideeën heeft ook het onderwijssysteem drastisch veranderd. In de middeleeuwen kwam alle zingeving en gezag van bovenaf, dus was het onderwijs gericht op het inprenten van gehoorzaamheid, het kantoorruimte huren arnhem internaliseren van heilige boeken en het bestuderen van oude tradities. Leraren stelden hun pupillen een vraag en de pupillen moesten dan uit het hoofd weten hoe Aristoteles, koning Salomon of Thomas van Aquino die zou beantwoorden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>